h i r d e t é s

Újabb levelezések bizonyítják a közmédiában mindennapos cenzúrát

Olvasási idő
2perc
Eddig olvastam

Újabb levelezések bizonyítják a közmédiában mindennapos cenzúrát

2020. március 02. - 17:41

 

Névtelen forrástól kapott egy adagot a magyar közmédián belüli levelezésekből a brüsszeli székhelyű Politico

A levelekből kiderül, a közmédia újságírói nem dolgozhatnak fel bizonyos témákat, mások esetében pedig előzetes hozzájárulást kell kérniük. Arra is van példa, hogy publikálás előtt ismeretlen „felsőbb” szerkesztőkhöz kell elküldeniük jóváhagyásra anyagaikat.

Csak előzetes jóváhagyás után foglalkozhatnak az újságírók például olyan témákkal, mint az uniós politika vagy Greta Thunberg. Az emberi jogi szervezetekről szóló hírek pedig egyenesen tiltva vannak.

A levelekből az is kiderül, az alkalmazottak „érzékeny témákat” tömörítő listákat is kapnak, ha ilyennel foglalkoznak, akkor az anyagokat előzetes jóváhagyásra kell felterjeszteniük. A lapnak névtelenül nyilatkozó egyik közmédiás dolgozó szerint, ők nem tudják, végső soron ki hagyja jóvá ezeket az anyagokat.

Az érzékeny témák listáján található a migráció, az európai terror, Brüsszel és az egyházi ügyek, illetve az uniós tagállamokban lezajló különféle választások is – legalábbis ez derül ki az egyik rangidős szerkesztő által tavaly októberben küldött levélből.

A Greta Thunbergre vonatkozó levél egy másik szerkesztőtől származik, tavaly augusztusban született, épp a klímaaktivista Nagy-Britanniából az USA-ba tartó hajóútjának a kezdetén. Az email előírja, hogy minden Gretát érintő ügyben még azelőtt beleegyezést kell kérni a főszerkesztőtől, hogy egyáltalán foglalkozni kezdenének vele. A Politico megjegyzi, a közmédia nem is számolt be a svéd aktivista útjáról.

A kiszivárgott belső levelezésből megerősítést nyer a Népszava korábbi információja is, amely szerint az Amnesty International és a Human Rights Watch közleményeiről, akcióiról teljesen tilos beszámolni a közmédiában.

A brüsszeli portál emlékeztet, 2018 óta Magyarország ellen 7-es cikkely szerinti eljárás folyik az unió alapszerződéseiben foglalt értékek megsértése miatt – az egyik ilyen dimenzió a sajtószabadságot sértő magyar kormányzati lépéseket kritizálja.

Nem ez az első kiszivárogtatás az MTVA háza tájáról: az elmúlt évben volt és jelenlegi alkalmazottak névvel és név nélkül több alkalommal vallottak a közmédián belüli cenzúráról, az ellenzék lejáratására vonatkozó utasításokról. A hírhamisítás sem idegen a közmédiától, sőt akár előléptetéssel is járhat: Papp Dániel, az MTVA 2018-ban kinevezett vezérigazgatója korábban két hírhamisítási ügybe is belekeveredett.

Frissítés 14:45 – Az MTVA az Azonnalinak reagált a Politico cikkére:

Az összeesküvés-elméleteken alapuló hazugságok helyett az alábbiakra hívjuk fel a figyelmet. A napi szerkesztőnek a hatályos belső kommunikációs szabályzat alapján témától függetlenül kell látnia minden anyagot és koordinálnia a Duna Médiaszolgáltató és az MTI között a napi tematikát

– írta az MTVA

Azt is hozzátette: hogy milyen téma, milyen formában, mekkora terjedelemben és a közmédia melyik felületén jelenik meg, az szerkesztői döntés kérdése, „ugyanúgy, mint minden más szerkesztőségben a világon”. (merce.hu)


 

h i r d e t é s