Miért nem lehet újjáéleszteni a Kalifátus intézményét?
Azért, mert nem illeszthető be a mai modernnek nevezett államformák rendszerébe. Ha pedig nem illeszthető be, akkor nem lehetne globális pénzügyi folyamatokkal befolyást gyakorolni politikájára, állampolgárainak viszonyulására, fogyasztói szokásaira.
Hogy is van ez? A kalifátus alapja az Iszlám, tehát nem szekuláris rendszer. Egy adott kor Korán magyarázata adta azt a jogforrást, melynek helyre és időre levezetett joggyakorlata képezte a kalifátus működésének vázát. Ugyanis az Iszlám, az európai felfogással ellentétben nem vallás! Ha arányokat állítunk fel, akkor 40% doktrína és 60 % Isteni legitimáció rendje, azaz Sharia. Tessék figyelni a szavakra! Nem jogot mondtam, hanem Isteni legitimáció rendjét! A jog szekuláris fogalom, az Isteni legitimáció nem az! Ennek ellenére a Sharia térben és időben változó kategória, hiszen "jogfejlődés" itt is van, de ez a változás a Korán adott helyhez és időhöz tartozó jogi magyarázatán nyugszik! Az adott kor Korán interpretációját és az abból levezetett Shariát a kalifátus intézménye hozta létre. Azon lehet vitatkozni, hogy az Oszmán birodalom, ami már tartalmilag szekularizálódott, mennyiben felelt meg a kalifátus formai követelményeinek, de a törökök ezzel tisztában voltak. Rendszerüket ezért szultanátusnak hívták, ahol a szultán nem vallási vezető, hanem a korlátlan világi hatalom birtokosa. Így a kalifátus 1924-es megsemmisítéséről csak formailag beszélhetünk. Gyakorlatilag 1492-ben az Ibérián és 1258-ben Bagdadban szűnt meg a kalifátus klasszikus formája.
A britek jól tudták, miért nem engedhetik a kalifátus intézményének újbóli meghonosodását. Egy kalifátus minden muszlim otthona, irányzattól függetlenül. Egy muszlimnak egy kalifátusba való beutazáshoz nem kell vízum, hiszen hazamegy. Ha nem kalifa, hanem király uralkodik, akkor bejön a képbe a nemzetállamok terminológiája, ezzel a politika függvénye az országok közti kapcsolatok alakítása, állampolgárok korlátozása stb. Így az ex kalifátusok után létrehozott országhalmaz sokkal jobban manipulálható. A britek ezért siettek saját bábjaikból királyokat és trónokat fabrikálni.
Az az igazság, hogy ma hiába is akarnánk kalifátust rekonstruálni, lehetetlen lenne. A pénzügyi alapok hiányoznak. A világon ma fedezet nélküli pénzek vannak forgalomban. Ez azt jelenti, hogy a dollár hátterében spekuláció, manipuláció áll, gyakorlatilag USA politikája határozza meg az árfolyamot. Az Euro is hasonló. Nincs meghatározva, hogy egy dollár hány gramm arannyal, vagy ezüsttel egyenértékű. Amikor a dollárt létrehozták az alapító atyák, akkor volt ilyen átszámítás, de ma nincs. Kalifátus pedig csak fedezetes pénzzel működhet. A dinár és dirham pénzek eredetileg aranyra voltak átválthatók. Így az Iszlám banki tranzakciók mögött biztos fedezet állt. A tranzakciókban pedig a kamat nem szerepelhetett, hiszen tiltott volt. Ma a világ pénzrendszere fedezet nélküli pénz alapú. A pénz maga meg sem jelenik, ami nem baj, de a virtuális folyamatok mögötti fedezet nélküliség baj.
Viszont egy dolog nélkülözhetetlen. 1924 után a Muszlim világ megzavarodott. Megszűnt a rendszere. Képzeljük el, hogy Amerika, Franciaország, Németország, Nagy Britannia stb. és a hozzájuk tartozó demokrácia intézményrendszerek egyik napról a másikra megszűnnének! Az állampolgárok eszeveszetten vándorolnának ki stabil rendszerekbe, mondjuk Kínába. De hiába élnének ott, tudatukban ott élne továbbra is a demokrácia igénye, amit több száz éve genetikus programjukká vált.
A Muszlimok is ezt élik meg. A kalifátus intézményének bukása után sokan Európába vándoroltak, ahol élnek emberi jogi és szabad vallásgyakorlási lehetőségeikkel. Igen ám, de a fejükben a vallásgyakorlás joggyakorlást is jelent. Ami még rosszabb, hogy nincs kalifátus, ami létrehozza a Korán korhoz és helyhez alakított értelmezését, amiből Sharia vezethető le. Mert ha ez lenne, akkor a Muszlimok jogi felfogása nem sokban különbözne az európai szekuláris joggyakorlattól. Ehelyett az a helyzet, hogy félművelt vallásvezetők olyan joggyakorlatot hirdetnek, ami akkor volt érvényben, amikor anyaországuk a történelemben csúcson volt. Tehát 1200-as, 1400-as évi anakronisztikus joggyakorlatokról beszélünk. Nem lehet a Korán egyes részeit kivenni és a többitől függetlenül magyarázni. Mert ez folyik. Vagy az egészet mához igazítva kell magyarázni, vagy hagyni mindent a középkorban és várni a konfliktusokat. A párhuzamos társadalmakat alakító mecsetek nem Korán interpretációit alakítják az élethez, hanem az életet alakítják a középkorhoz, mert arra van írás! Ez tarthatatlan!
Ezért kalifátus ide, vagy oda, tök mindegy, hogy létezik-e ilyen nevű intézmény, vagy sem, de a munkáját el kell végezni. Létre kell hozni egy együttélésre alkalmas harmonizált jogi felfogást (fiqh), ahol a bűnt és erényt ugyanott értelmezzük. Félre ne érts! Nem Sharia bevezetésről beszélek! A Muszlim jogi gondolkodás Európaihoz igazításáról van szó! Amíg ez nincs, addig ütközni fogunk. Ha ti lecsuktok valakit, abból nálunk hős lesz, és viszont.
Nekünk is változni kell. Azt a szunnát és vallásgyakorlatot nem folytathatjuk, amit eddig. Nem Koránt mondtam, hanem szunnát, azaz Mohamedi (béke reá) hagyományt. Egyszerűen elavult. Törvény, fatwa ebből levezethető, de direkt nem gyakorolható úgy, ahogy 1400 évvel ezelőtt Arábiában tették. Pl. a tisztaságra vonatkozó fejezet (Tahara) ma más. Akkor a folyóvizek tiszták voltak, azokból inni, tisztálkodni lehetett. Ma ezek szennyvizek lettek. A Halal-Haram fejezet is elavult. Mit ér a szabályos állatvágás, ha a hús tele van antibiotikumokkal és hormonokkal?
Átalakulóban van az emberek közti viszonyrendszer, muszlim-muszlim, muszlim-más vallások, ill. szekuláris világ, valamint a férfi-nő kapcsolat. Ma egyre inkább időszerű az ábrahámi gondolat Koráni követése és meg kell válni olyan értelmezésektől, amit a történelem, valamint helyi hagyományok ragasztottak a gondolkodásra. Ha ezt az utat folytatjuk, az Iszlám előtti Dzsahiliya (tudatlanság) korszaka araszol vissza ránk az iszlám köntösében. Egykor a férfi hadat viselt, izomerejére támaszkodott a család. Az erőgépeket több száz éve feltalálták, az izom helyébe belépett az agy és kreativitás, ahol a nők éppoly szerepet el tudnak látni, mint a férfiak. A Koránban lefektetett elvek csodálatos módon ebben a korban is változatlanul ugyanazt az utat róják ki ránk. De, ami 1924 óta elmaradt, azt be kell pótolni. Jogviszonyunkat harmonizálni kell korhoz és helyhez. Ehhez nem kell kalifátus. Jóravaló szándék és tudás kell.