h i r d e t é s

Kaffarah, azaz pénz, vagy jótéteménybeli megváltás

Olvasási idő
2perc
Eddig olvastam
a- a+

Kaffarah, azaz pénz, vagy jótéteménybeli megváltás

2020. október 15. - 18:44

Fidyah (arabul: الفدية (és Kaffarah (arabul: كفارة (az Iszlám vallási adakozás formái.

Kategóriái a következők:

  1. Nem szándékos gyilkosság esetén
  2. Böjt megszegésének megváltása
  3. Fogadalom megszegésének megváltása
  4. Zarándoklat megváltása
  5. Zihar elkövetésének megváltása (Az Iszlám előtt volt szokásban a feleségtől való megszégyenítő válás, a Zihar. A férj ennyit mondott: “Olyan vagy nekem, mint az anyám háta!”!” Ezek után a pogány rendszerben semmi következménnyel nem járt a válás, a férfi felszabadult a házastársi kötelezettségek alól. A nő rendkívül kiszolgáltatott és megalázott helyzetbe került. Ezt az Iszlám betiltotta és aki ilyet elkövetett, annak ezt a tettét Kaffarah-val kellett kompenzálnia)

Jelenleg a böjt (különösen Ramadán) szándékos megtöréséről beszélünk. Ha nem szándékosan történik, akkor nincs Kaffarah:

… Nem vétek számotokra, ha valamiben hibáztok, de (az számon kérhető) amiben szívetek megkötötte magát. Allah a Megbocsájtó, a Kegyelmes. (Korán 33:5)

A Kaffara teljesítésének elve jól látható Abu Hureira tudósításából:

Míg mi a Prórétával (béke reá) ültünk, egy ember jött és így szólt: „Ó, Allah Prófétája (béke vele), összetörtem.” Majd Allah Prófétája megkérdezte, mi a gondja. Erre ő: „Szexuális kapcsolatom volt a feleségemmel, miközben böjtöltem." Allah Prófétája megkérdezte: „Megengedheted-e magadnak, hogy felszabadíts egy rabszolgát? " Erre ő nemmel válaszolt. Újabb kérdést intézett hozzá a Próféta (béke reá): „Tudsz-e böjtölni folyamatosan két egymást követő hónapon keresztül? Erre is nemmel válaszolt. Majd a Próféta ezt kérdezte: „Megengedheted-e magadnak, hogy hatvan éhezőnek enni adj?” Erre is nemmel válaszolt. A Próféta egy ideig csendben maradt és amíg ebben az állapotban voltunk, valaki egy teli kosár datolyát hozott a Prófétának. Megkérdezte: „Hol van az, aki engem kérdezett?” Erre ő: „Itt vagyok!” A Próféta: Vidd el ezt a kosarat és adományozd oda valakinek jótékonyságból.” Az ember: „Olyannak kell-e adnom, aki nálam is szegényebb? Mert Allahra mondom, hogy nincs (Medina) két hegye közt olyan szegény család, mint az enyém.” A Próféta (béke reá) annyira elmosolyodott, hogy egész fogsora láthatóvá vált, majd így szólt: „Etesd meg vele a családodat.”

A Kaffarah adakozásánál meg kell bizonyosodni arról, hogy az adomány minden fillérje azokat az embereket táplálja, akiknek legnagyobb szükségük van rá. 60 szegény embert kell ellátni élelemmel abban az esetben, ha a böjtöt valaki szándékosan elmulasztotta, megtörte.
Nincs konkrét határidő, amelyen belül a Kaffarah-nak eleget kell tenni, azonban elvárás, hogy azt a lehető leggyorsabban teljesítsék. Ramadán megtörése, ha arra nincs jó indok, az Istennel szemben fennálló kötelesség súlyos megszegése, amit nem szabad könnyen, hanyagul venni. Legjobb, ha a Kaffarah-nak a Ramadán vége előtt eleget tesznek.
A Kaffarah-t nem lehet megúszni fizetés nélkül. A Kaffarah egyszeri teljesítése elég több kihagyott böjt fedezésére. Ugyanakkor ebből előnyt kovácsolni, nem egyeztethető össze a Ramadán vagy az iszlám szellemével.
A Ramadán szellemiségének velejárója a szeretet, nagylelkűség és az adakozás. Ebben a hónapban emlékeznünk kell arra, hogy mindenünk, amink van, csupán egy átmeneti időre kapott ajándék a Teremtőnktől. Ezért, ha engedetlenül elmulasztjuk Istennel szembeni kötelességünket, akkor cselekszünk helyesen, ha ennek elégtételeként adakozunk.

Amint a Hadiszból is kitűnik, a Kaffarah mértéke lehetőségekhez kötött. Az írott szabályt a fentiekben ismertettük, de nem mindenkinek áll módjában ennek teljesítése. A szándék mindent felülír. Ha valaki meghal és nem volt módjában eleget tenni a Kafffarahnak, egy hozzá közelálló magára vállalhatja, és teljesítheti.

Címkék: