h i r d e t é s

A Klubrádió kiiktatása tovább csorbítja a médiaszabadságot

Olvasási idő
4perc
Eddig olvastam

A Klubrádió kiiktatása tovább csorbítja a médiaszabadságot

2021. április 13. - 09:39

 

Bár az Európai Unió rosszul vizsgázott járványkezelésből, a Financial Times cikke szerint ez nem jelenti azt, hogy veszélybe került volna jövője. 

A kép illusztráció! - Forrás: US Embassy in Hungary

A lap szerint a szervezet a különböző válságokból mindig jól, több taggal jött ki. A Süddeutsche Zeitung és az Euractiv arról számolnak be, hogy az ATV-t is magába foglaló csoport vallási adója, a Spirit FM sugározhat a független rádióállomástól elvett frekvencián, Arató András, a Klubrádió igazgatósági elnöke szerint jogellenesen.

Az Európai Unió a koronavírus-járvány ellenére is jobb állapotban van politikai értelemben, mint az Egyesült Államok vagy az Egyesült Királyság, és az EU stabilitása ismét zavarba fogja ejteni a bírálókat – ezt állítja Gideon Rachman, a nagy tekintélyű londoni Financial Times kommentátora. Emlékeztet arra, hogy valahányszor krízis sújtja Európát, legyen az adósság-, menekült- vagy COVID-19-es válság, a végzet prófétái a legrosszabbat jósolják az EU számára – így például az euróválság csúcspontján sokan azt állították, hogy azt nem fogja túlélni a közös európai fizetőeszköz.

Ami a mostani helyzetet illeti, a Financial Times szerzője elismeri, hogy a járvánnyal kapcsolatban lehangoló teljesítményt nyújtott az EU, de szerinte ebből nem következik, hogy kétségbe kellene esni a szervezet jövője miatt, hiszen az az évtizedek során számos válságot és saját magán ejtett sebet túlélt, és megtöbbszörözte eredeti tagságát – vagyis egészen jó az ellenállóképessége.

Rachman összehasonlításként felveti, hogy az Egyesült Államokban haragos tömeg rohanta meg a Kongresszust, és a két nagy párt egyike rosszul vizsgázott demokráciából, az Egyesült Királyság pedig kénytelen szembenézni az észak-írországi erőszak újjáéledésével, és el kell hárítania azt a veszélyt, amit egy esetleges következő skót függetlenségi népszavazás hordoz magában. Ehhez képest az EU gondjai viszonylag enyhék – állapítja meg.

Az EU-t létében fenyegető válság a londoni lap szerint csökkenőben van, Európa nacionalistái áthangolták magukat. Marine Le Pen, ahogy a jövő évi francia elnökválasztásra készül, felhagy az EU-ból való kilépésről szóló beszéddel, és azt ígéri, hogy megőrzi az eurót. Az az új politikája, hogy benn kell maradni az EU-ban, és ott kell kampányolni „a nemzetek Európája” mellett. Olaszországban Matteo Salvini támogatja Mario Draghi technokrata, EU-párti kormányát. Le Pen és Salvini nem lett hirtelen Európa-barát, csak tud olvasni a közvélemény-kutatásokból – jegyzi meg Gideon Rachman.

A Financial Times kommentátora szerint hasonló helyzetben van Orbán Viktor magyar miniszterelnök, aki egyébként előszeretettel gúnyolódik Brüsszelen, és leszólja a liberalizmust. Orbán tudja, hogy országa jelentős előnyöket húz az uniós alapokból és az egységes piachoz való hozzáférésből. Bármennyire is rossz a viszonya Brüsszellel, nem beszél az EU-ból való kisomfordálásról. Lehet, hogy cinikus, de nem buta - fogalmaz Gideon Rachman.

A cseh miniszterelnök ügynök a csehszlovák kommunista állambiztonsági szolgálat ügynöke volt

Der Spiegel német hírmagazin arról számol be, hogy Andrej Babišra nézve olyan terhelő adatok kerültek elő, miszerint a cseh miniszterelnök Bureš fedőnéven a csehszlovák kommunista állambiztonsági szolgálat ügynöke volt. Egy pozsonyi iratellenőrzés során került elő az a karton, amelyen az adatok megegyeznek Babiš születési dátumával, feltüntetik német, francia és orosz nyelvtudását, valamint azt, hogy hivatására nézve mérnök.

A cseh miniszterelnök tagadja, hogy ügynök lett volna, hamisítványnak nevezi a kartont, de a Der Spiegel szerint a gyanú ellen nehéz védekeznie. A német magazin Babišt jellemezve azt írja: populista ugyan, de lengyel, illetve magyar hivatali kollégájától eltérően nem vall nacionalista ideológiát, és az ország alkotmányával sem manupulált.

Vallási adó kapja meg a Klubrádió frekvenciáját – jogellenesen

Végezetül arról, hogy a nemzetközi sajtó továbbra is foglalkozik a magyar médiaszabadság ügyével, és napirenden tartja a Klubrádió ügyét. A müncheni Süddeutsche Zeitung „Vallási adó kapja meg a Klubrádió frekvenciáját” címmel számol be arról, hogy a Médiatanács döntése értelmében az ATV-csoporthoz tartozó Spirit FM sugározhat a független rádióállomástól elvett frekvencián – bár hivatalosan egyelőre csupán idén őszig. A cikk kitér arra, hogy Arató András, a Klubrádió igazgatósági elnöke jogellenesnek minősítette a Méditanács döntését, hiszen a frekvenciahasználat ügyében még folyamatban van a bírósági eljárás, és szerinte számos jel mutat arra, hogy Orbán Viktor így hálálta meg Németh Sándor kormány iránti lojalitását.

A Klubrádió kiiktatása tovább csorbítja a magyarországi médiaszabadságot

Az EurActiv brüsszeli unió hírportál szintén hírt ad ezekről a fejleményekről, és úgy fogalmaz, hogy a miniszterelnökkel szemben kritikus hangú rádióállomást elhallgattatták az éterben, és frekvenciáját átadták egy kormánybarát csoportnak. A brüsszeli portál kitér arra is, hogy az Európai Bizottság, valamint az Egyesült Államok is aggodalmának adott hangot, mondván, a Klubrádió kiiktatása tovább csorbítja a magyarországi médiaszabadságot.

Tavaly a Riporterek Határok Nélkül elnevezésű médiafigyelő szervezet 16 ponttal rontotta Magyarország értékelését éves sajtószabadság-indexében, és a világ országai között a 89. helyre minősítette le – olvasható az EurActiv portálon. (Klubrádió)


 

Kommentek

h i r d e t é s